Καταξιωμένοι σκηνοθέτες και πολλά υποσχόμενοι νέοι δημιουργοί διευρύνουν με τις ταινίες τους το «Πανόραμα» και τις Ειδικές Προβολές του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου που θα πραγματοποιηθεί από τις 23 έως τις 30 Αυγούστου στο ακριτικό νησί.
Εκτός από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος, το Φεστιβάλ έχει εξασφαλίσει για το «Πανόραμα» και τις Ειδικές Προβολές του, βραβευμένα και ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ από το παγκόσμιο κινηματογραφικό γίγνεσθαι όπως: «Η Μισή Αλήθεια» (ΗΠΑ, 2018) της Έιμι Άντριον για τη θέση των γυναικών στην κινηματογραφική βιομηχανία, τον ρόλο των στούντιο απέναντι στις γυναίκες και το μικρό ποσοστό που τελικά επιβιώνει επαγγελματικά. Το «We don't need a map» (Αυστραλία, 2017) με το οποίο ο σκηνοθέτης Ουόρικ Θόρντον φέρνει στην επιφάνεια με τρόπο ποιητικό την πνευματικότητα των Αβοριγίνων.
Το γερμανικό ντοκιμαντέρ «Portrait Jean-Claude Junker: Passionately European» (Γερμανία) του κινηματογραφιστή Λούκας Σμιτ και της παραγωγού /σκηνοθέτριας Μπάρμπαρα Βάκερνάγκελ-Τζέικομπς, σε μια προσπάθειά τους να σκιαγραφήσουν «τον παθιασμένο Ευρωπαίο» πρώην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Στην ταινία «All Against All» (Ολλανδία, 2019), ο σκηνοθέτης Luuk Bouwman κάνει μια «αρχαιολογία του φασισμού στις Κάτω Χώρες» όπως λέει ο ίδιος, ερευνώντας τον μηχανισμό των εθνικιστικών συναισθημάτων που ριζοσπαστικοποιούνται.
«Στα Φτερά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ( Ελλάδα, 2019) ο Δημήτρης Χατζημαλλής αποκαλύπτει πέντε αεροδρόμια άγνωστα στο ευρύ κοινό, καθένα με τη δική του στρατηγική αξία, που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του πολέμου και τη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.Το «Saving North» (Ρωσία, ΗΠΑ 2020) του J. Mitchell Johnson είναι η αληθινή ιστορία ενός αγώνα για την ανθρώπινη και πολιτιστική επιβίωση στον μυστηριώδη και νησιωτικό κόσμο του Ρωσικού Βορρά.
Εκτός από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος, το Φεστιβάλ έχει εξασφαλίσει για το «Πανόραμα» και τις Ειδικές Προβολές του, βραβευμένα και ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ από το παγκόσμιο κινηματογραφικό γίγνεσθαι όπως: «Η Μισή Αλήθεια» (ΗΠΑ, 2018) της Έιμι Άντριον για τη θέση των γυναικών στην κινηματογραφική βιομηχανία, τον ρόλο των στούντιο απέναντι στις γυναίκες και το μικρό ποσοστό που τελικά επιβιώνει επαγγελματικά. Το «We don't need a map» (Αυστραλία, 2017) με το οποίο ο σκηνοθέτης Ουόρικ Θόρντον φέρνει στην επιφάνεια με τρόπο ποιητικό την πνευματικότητα των Αβοριγίνων.
Το γερμανικό ντοκιμαντέρ «Portrait Jean-Claude Junker: Passionately European» (Γερμανία) του κινηματογραφιστή Λούκας Σμιτ και της παραγωγού /σκηνοθέτριας Μπάρμπαρα Βάκερνάγκελ-Τζέικομπς, σε μια προσπάθειά τους να σκιαγραφήσουν «τον παθιασμένο Ευρωπαίο» πρώην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Στην ταινία «All Against All» (Ολλανδία, 2019), ο σκηνοθέτης Luuk Bouwman κάνει μια «αρχαιολογία του φασισμού στις Κάτω Χώρες» όπως λέει ο ίδιος, ερευνώντας τον μηχανισμό των εθνικιστικών συναισθημάτων που ριζοσπαστικοποιούνται.
«Στα Φτερά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ( Ελλάδα, 2019) ο Δημήτρης Χατζημαλλής αποκαλύπτει πέντε αεροδρόμια άγνωστα στο ευρύ κοινό, καθένα με τη δική του στρατηγική αξία, που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του πολέμου και τη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.Το «Saving North» (Ρωσία, ΗΠΑ 2020) του J. Mitchell Johnson είναι η αληθινή ιστορία ενός αγώνα για την ανθρώπινη και πολιτιστική επιβίωση στον μυστηριώδη και νησιωτικό κόσμο του Ρωσικού Βορρά.
Για τη λησμονημένη ιστορία μιας απίθανης ομάδας 140.000 Κινέζων αγροτών οι οποίοι στάλθηκαν το 1917 σ' έναν ιμπεριαλιστικό πόλεμο που δεν καταλάβαιναν, για να πεθάνουν στο Δυτικό Μέτωπο, δουλεύοντας στα ναυπηγεία, σκάβοντας τάφους και καθαρίζοντας τους νεκρούς μιλά το ντοκιμαντέρ «Tricks on the Dead» (Καναδάς, 2014) του Τζόρνταν Πάτερσον. Το «Sunflowers» (Τουρκία, 2018) της Αϊλά Τορούν επιχειρεί να αφηγηθεί την ιστορία της Σινασού της Καππαδοκίας μέσα από ένα άλμπουμ φωτογραφιών από σπίτια της Σινασού που αναγκαστικά εγκαταλείφθηκαν το 1924 κατά τη διάρκεια της ανταλλαγής πληθυσμών μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
Το ντοκιμαντέρ «Εδώ Λονδίνο,1939-2005, η αρχή και το τέλος» (Ελλάδα, 2006) είναι μια εσωτερική παραγωγή του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής, σε σκηνοθεσία Άρη Φατούρου. Η ταινία δημιουργήθηκε με αφορμή το γεγονός ότι στις 31/12/2005, το ελληνικό ραδιόφωνο του BBC σίγησε οριστικά, μετά από 66 χρόνια αδιάκοπης λειτουργίας. Θυσιάστηκε και αυτό, μαζί με άλλες 8 ευρωπαϊκές υπηρεσίες, υπέρ άλλων προτεραιοτήτων του BBC, όπως την ανάπτυξη των αραβόφωνων υπηρεσιών του, λόγω και της προφανούς γεωπολιτικής σκοπιμότητας. Στις 6/6/2006, σε επίσημη τελετή στη Βουλή των Ελλήνων, η διοίκηση του BBC παρέδωσε αντίγραφο του ραδιοφωνικού αρχείου της ελληνικής υπηρεσίας στη Βιβλιοθήκη της Βουλής, με σκοπό τη διατήρηση και ανάδειξη του πολύτιμου για την ιστορική μας μνήμη περιεχομένου του.
«The Greek Tale» (Ελλάδα, 2018) του Νίκου Ζάππα επιχειρεί να φωτίσει τα αίτια της δεκαετούς κατάρρευσης που βίωσε η χώρα με αφορμή την παγκόσμια οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2008. Οι «7 KYBELES» (Τουρκία, 2020) του Ορχάνη Τεκέογλουν είναι η ιστορία 7 φτωχών γυναικών και ο αγώνας τους για μια αξιοπρεπή ζωή, όπου μπορούν να απαλλαγούν από την απόγνωση και να σταθούν στα πόδια τους.
Τέλος, στις «Ειδικές Προβολές» του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου θα προβληθούν τα ιστορικά ντοκιμαντέρ «Η Ανατολή Έδυσε» (Ελλάδα, 2018) του Αλέξανδρου Παπαηλιού που βασίζεται στις ανταποκρίσεις του δημοσιογράφου Κώστα Μισαηλίδη για την Μικρασιατική Εκστρατεία (1919-1922). Τα «Γράμματα χωρίς Παραλήπτη» (Ελλάδα, 2007) του Ηλία Δημητρίου βασισμένο στο βιβλίο «Το Χρονικό των Δέκα Ημερών» της Αγάπης Μολυβιάτη - Βενέζη για την προσπάθεια ενός Τούρκου αξιωματικού να σώσει τον αδερφό της, το λογοτέχνη Ηλία Βενέζη, από τα τάγματα θανάτου το 1922.
«Στην Εξορία» (Ελλάδα, 2009) η σκηνοθέτης Καλλιόπη Λεγάκη αναφέρεται στο σωζώμενο χειρόγραφο ημερολόγιο του Ρωμιού Κωνσταντίνου Κιουρκτσόγλου όπου με άμεσο και λιτό τρόπο περιγράφονται οι συνθήκες διαβίωσης των υπόχρεων του φόρου περιουσίας στην εξορία.
Το Φεστιβάλ διοργανώνεται από το Ελληνικό Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.) μαζί με την Ecrans des Mondes (Παρίσι) και τον Σύνδεσμο Αναβίωσης Καστελλορίζου (Σίδνεϋ) και τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού (ΥΠΕΞ), του Δήμου Μεγίστης, των Πρεσβειών της Αυστραλίας, των ΗΠΑ και του Ισραήλ καθώς και με την ευγενική υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της ΕΡΤ και του ΕΚΟΜΕ.
Αναλυτικότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ www.beyondborders.gr
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου